Szülők az iskolai ételallergia képzettségért, biztonságért
Ha megkérdezzük az ételallergiás gyermeket nevelő szülőket, hogy milyen esemény az, ami a legnagyobb szorongást okozza a gyermekük nevelésében, nagy valószínűséggel a bölcsőde, óvoda, iskola kezdés az első helyek valamelyikét fogja elfoglalni. Az otthon megtanult, bevezetett és sikeresen alkalmazott étkezési és egyébb szabályok nem vihetőek át egy az egyben az intézményi környezetbe. Nagy eséllyel a nevelő, akire rábízzuk ételallergiás gyermekünket jóval kevesebb ismerettel rendelkezik ( ha egyáltalán rendelkezik ilyennel) az ételallergiáról mint a szülő. Az osztály ill. csoporttársak ill. azok szülei, akik nem érintettek az ételallergiában természetesen még kevesebbet tudnak a kórkép lényegéről.
Kicsit olyan ez, mintha az amúgy jól lefektetett közlekedési szabályokat csak mi ismernénk, és egy olyan közlekedésben vennénk részt, ahol mindenki más a szabályok ismerete nélkül közlekedne. Nem érhet meglepetésként bennünket a tény, hogy ebben a helyzetben gyakoriakká válnak a kisebb-nagyobb, esetenként súlyos balesetek.
Az életet a központi szabályozás általában fázis késéssel követi, és még ha meg is születik, biztosan nem fed le minden részterületet. Az ételallergia "KRESZT" a szakma megalkotta, tudjuk mik azok a módszerek amikkel a "balesetek" elkerülhetőek és mit kell tenni akkor, ha ennek ellenére bekövetkeznek.
Az érintett szülők ezeket a szabályokat az " ételallergia KRESZ" könyvet jól ismerik, hisz mindennap e szerint élik a családban az életüket. A feladat most az, hogy az oktatási-nevelési intézményeknek is megtanítsák az "ételallergia KRESZ" szabályait és segítsenek azok betartásában.
A MAKIT (Magyar Allergológiai és Klinikai Immunológiai Társaság) az Anafilaxiás Allergiásokért Egyesület és az AKI (Allergia Képzett Iskola) egyesület megalkotta az iskolák számára az Útmutatót, melyhez kapcsolódó online oktatási anyag ezen a honlapon is elérhető.
Ebben a rövid, gyakorlatias képzésben kifejezetten a szülő szemszögéből vizsgáljuk a lehetőségeket. Az ételallergiás gyermeket nevelő szülőnek proaktív szerepet kell betöltenie, hogy gyermekének az intézménye allergia képzett és biztonságos legyen. Azt próbáljuk számba venni, hogy mi az ami a szülő feladata és mi az amiben az iskolának kell lépnie, és ezt hogy tudja elősegíteni a szülő mint a megfelelő információk birtokában levő és érintett szakértő.
A cikk a linkre kattintva tovább olvasható és új ablakban nyílik meg pdf formátumban